Saturday, August 20, 2011

being bold.

ada ketika aku lebih prefer untuk menjadi seorang yang ekspresif. 
contohnya begini:

kawan: weh, nanti ajar cemana nak pergi soho... *sambil tersengih termonyeh*
aku: ah malas. apehal nak aku ajar plak. pergilah tanya orang lain.. laki kau kan ada. *gelak-gelak sindir*
kawan: terdiam. *kemudian menghilang beberapa minggu*

pada sesetengah orang yang tak mengenali aku pasti akan kata aku ini biadap. orang tanya elok-elok aku jerkah sebagai jawapan. tapi mengenali kawan aku yang seorang ini, aku tak ada pilihan lain selain daripada menjadi sangat jujur pada diri sendiri dan dia. orang mudah simpati pada dia kerana dia mengandung, dan aku ini suami pun tak ada. tapi aku rasa kalau kau boleh baik dengan aku masa tak ada kereta dan hidup mengharapkan orang, kenapa aku perlu melayan kau yang dah semacam sombong kerana sudah ada kereta baru?

dulu hari-hari kau tumpang orang kot. takkan tak ada sedikit rasa mengenang budi, atau ada sedikit nilai persahabatan untuk kau khabarkan yang kau sudah ada kereta waima kau tak perlukan kami lagi. anehlah pada aku kalau kau kata kau malu sebab masa nak beli, beria tanya sana sini menumpang orang ke sana ke mari tak malu ke?

dua tahun kau bersama dengan kawan pejabat. tetiba ada kereta kau dump mereka as if mereka terhegeh-hegeh sangat nak naik kereta kau. hadoi gila kampung perangai. padahal dulu apa-apa hal merekalah yang kau harapkan. nak-nak sejak kau naik pangkat. tapi dulu kau cool. seronok je kawan dengan kau before kau kahwin dan mengandung. pelik betol bila manusia begitu mudah berubah. ke aku yang berfikiran kritikal tentang sikap orang?

entah. aku tak faham. mungkin juga aku yang bermasalah. berbalik kepada permintaan dia untuk diajar ke soho, aku memang tak mahu ajar apa-apa. sebab kalau kau tahu merayap sampai tak lekat di opis, apalah sangat setakat soho tu. bukan aku tak boleh ajar, tapi all this while kau merayap tu ada ke kau tanya aku atau minta aku ajar tunjuk jalan?

lepas tu yang paling aku sakit hati, jujur je cerita pada aku dengan gelak ketawa "laki aku bising - asyik2 dengar cakap kau je". ah pulak. padahal kau yang beria-ria tanya di mana food yang best. ah lantak kau lah. kesah pulak aku kalau kau sesat. 

eh tah lah. aku kot yang memang ada masalah berkawan. seriously i need pets. tah apa kaitan tah. heh.

4 comments:

  1. cm bb la tanye i..cmne nk ksane..kesini. i pon jawab "hahaha tanye la bf u"..oh lupe i bf u..yeh2 mari kite berjalan2 bersama.

    ReplyDelete
  2. hehe tapi i bukan mak buyung jadi luf kena la layan i dengan menjawab pertanyaan i kennn. lagi afdal bawak i jenjalan2 lagi weee behhh. time kasih bawak i ke sana ke mari ye.

    ReplyDelete
  3. blagak sgt dgn mevi die..lagi best kunon..tunggu la mevi kartun i muncul...

    ReplyDelete
  4. hahaha berdebor mak nyahhhhh... cemana la rupa mevi kartun tu nanti.

    ReplyDelete