Friday, May 20, 2016

postpartum blues.

pantang berbaki seminggu lagi. well, honestly aku tidaklah begitu berpantang. mana yang basic jelah aku buat. dok sorang pun, bertemankan laki je. parents in law and mak aku dekat je, but for many reasons aku decide nak berpantang sendiri di rumah. first week, i stayed at my parents in law's house, sebab masih baru sangat nak naik turun tangga apartment. baby at nicu, so hari-hari akan pergi jenguk. parents in law takde, so laki aku yang jaga. mujur dia cuti seminggu.

lepas baby dapat keluar, which was a week after he was born, my mother came. she stayed with us for two weeks, but again, baby admitted second time to nicu, so the first week tu baby takda so tak rasa meriah sangat sebab sunyi tanpa tangisan bayi. i spent my day pumping and sleeping. tengahari je pergi hospital, malam baru balik. dah beranak almost tiga minggu baru aku berurut. memang sedap walaupun sakit nak mampus hahaha. 

tapi sebenarnya first week tu aku bentan sampai demam-demam, asal menjelang asar je akan start panas dalam badan dan menggigil-gigil lepas tu sakit nak mampus dekat ari-ari. tapi aku gagahkan jugak, buat-buat cool macam tak sakit sebab nak tengok anak. kalau buat-buat lemah nanti laki aku tak bagi pergi hospital haha. ada satu hari tu tak tahan sangat, menggagau carik tukang urut yang available, yang boleh datang sendiri sebab tukang urut aku book tu kena amik and hantar dia balik, which leceh la jugak hahaha. nasib jumpa, and berurutlah aku dari jam 10 sampai 1 pagi. malam tu buat pertama kalinya aku tidur lena tanpa terjaga. Allah, memang nikmat sangat sebab since pregnant memang tak pernah cukup tidur hihi.

perihal aku nak beranak ni macam huru hara jugak. laki aku sampai sekarang urat punggung masih tergeliat sebab lama sangat drive ke hulu ke hilir ulang alik sepital tengok bini, antar bini segala macam ahaha. aku tolong urut pun gagal jugak nak betulkan, takkan nak suruh tukang urut aku urut bontot dia pulak? haha memang mintak kena pijak dengan aku tu sampai urat tu elok balik hahaha.

aku patut baca journal, but as always ada je distractionsssss haihh. badan sakit ni sebab position masa menyusu tak betul. nantilah aku cerita pasal breastfeeding ni. banyakkkkk sangat Allah berikan aku dugaan untuk aku belajar macam-macam benda baru. and surprisingly, semua masalah tu bila aku google tak ramai pulak rakyat malaysia yang blog about it. 

nantilah. yang aku nak share ni macam melibatkan emosi sikit. bila dah tenang nanti aku tulis. till then, tadaaa.

eh lepas tu tengok tajuk entry, eh apa kaitan dengan postpartum blues ni ahahaha. well, aku tak ada masalah duduk rumah. cuma lately ni makin nak ke hujung macam arghhh bosannya tak ada sapa nak borak. laki aku balik tengahari mesti nak rehat, nak nap sebab malam pun tidur tak cukup. takkan nak kacau. aku selalunya akan tidur lepas dia pi opis. so tidurku cukup je cuma takdela lama macam zaman berdua hahaha. malam pulak, dia akan tertidur awal, aku masih dok berdendang sayang nak tidurkan anak haha. mungkin orang kata apalah laki dia tak teman, tapi honestlylaaaa bagi aku baik dia tidur sebab anak tetap tak nak dia pun, nak mengempeng dengan aku jugak haha. daripada aku dok tengok dia galak main hp lepas tu tersengih-sengih sorang-sorang lagi membara hati akakkk ni tau haha. padahal tersengih sebab main 9gag, aku dok pikiaq tah apa plak hahaha bongok betul emosi ibu beranak satu ni.

so yeah, pentingnya manusia untuk bercakap. aku sekarang dah pandai baby talk. dulu tak reti. siap dah pandai berlagu-lagu menyanyi hahahah well, babies make us do stupid things to calm them down.

sekarang nah rasakan, akulah mak yang comot dok menyanyi sambil berjoget untuk tenangkan anak. dan ye, bila basuh berak jugak ada lagu khas. hurmm i should consider being a composer hahahaha.

ok anak dah nanges. bai.

No comments:

Post a Comment