Sunday, February 7, 2016

Cuma sekadar monolog sepi

Seronok jadi orang yang cuma pandai bercakap, bagi pandangan atas situasi, masalah orang lain sedangkan bukan diri sendiri yang mengalami.

Cakap senang. Mudah, semudah abc. Betul apa kau cakap. Tapi bila diletak dalam situasi ibu dan anak, kau rasa mudah ke bertindak? Ingat mudah tarik rambut dalam tepung, tepung tak tumpah rambut tak putus?

Tapi yelah. Cakap banyak kang kata aku melawan. Tapi kalau tak bercakap, tak bagi tindakbalas kemain laju kau melabel, memberi pandangan yang berat sebelah. Tak fikir perasaan aku. So sebenarnya, kau dengar tak apa aku cuba sampaikan? Kau tahu tak how serious is the battle?

Nanti bila masa kena cuci tahi ni semua, kau akan jadikan itu ini alasan untuk memberatkan hanya satu pihak. Belum apa-apa dah macam-macam plan, rancangan kau buat tanpa kau tanya apa aku rasa. Kenapa berat sebelah? Belah satu lagi bukan tanggungjawab aku jugak ke? Bukan tanggungjawab kau jugak?

Rasa macam nak pecah dada sebab aku nak jerit kat muka kau. Aku nak tampar, nak ganyang mulut kau sampai pecah berdarah. Sebab bercakap membuta tuli, menuduh, mengungkit itu ini. Tapi, itulah. Kalaulah semudah abc untuk bertindak, kaulah mangsa pertama sebenarnya.

Tak nampak, ke?

No comments:

Post a Comment