Thursday, October 16, 2014

Mencari halatuju baharu.

I have been here since middle november, 2009. So long, eh? I am surprised too since i'm the kind who can easily get bored, and i love to challenge myself.

It feels so good knowing aku still ada market hahaha. But for now, since dah terlalu lama tak job hunting tak pastilah masih laku ke tak ihikk *gedik. Tapi takpe, rezeki tu semua Allah yang tentukan.

Kita manusia, boleh je senang-senang ugut orang macam-macam. KPI lah, nak sack lah, whatsoeverlah. Macamkan tuhan bebenor awok yerr hehe. Ingat, kuasa yang kita ada pun rezeki Allah bagi. Bila-bila je Dia boleh tarik semula.

Sebagai manusia, aku ada perasaan. Aku pun bukan muda lagi. Dah tahu dan boleh tahu kalau orang memang sengaja cari pasal. Yelah, kita ni tak sempurna. Aku akui kerja aku tak perfect. Tapi itu bukan alasan untuk dilayan macam sampah. Sebagai ketua, kita perlu bersikap profesional. Kita nampak anak buah kita terkial-kial, kita nampak anak buah kita semacam ada yang tak kena - kita sebagai ketua kena selidik, kena tanya dan cuba bantu seadanya.

Tak semua dilahirkan terus pandai buat kerja filing, kerja admin. Aku lah tu hahahah. We take time to learn. Memanglah aku dah pegang jawatan dah lama, since 2012 - you even mentioned you have heard that my work was okay. Tetiba tahun ni tak okay, tak pelik ke? Tak rasa nak tahu ke? Aku merangkak membina sesuatu from scratch. I built the system. Dari tak ada, sampai ada. Cuma tak sempurna. Tapi yelah, kerana ketidaksempurnaan itu maka kau hukum aku, kau kata macam-macam.

Staf kita ada masalah, kita panggil kita tanya. Kita sembang bercerita. Kau dok kata we are family to you, and you would treat us like a family. I don't feel you treat me macam tu. My family tak pernah men'downgrade' aku sampai aku rasa hilang maruah dan rasa percaya pada diri sendiri. And you think you as a leader has succeeded? Think again.

Staf lain sakit, anak-anak tok nenek mereka sakit, kau boleh balas mendoakan segala macam. Kenapa bila aku kata aku sakit maka kau diam seribu bahasa? Kerana aku tak layak terima doa kau ye? Takpe, aku tak mengemis pun. Sikit pun tak hadap. Oh yelah, sebab aku text you privately, bukan di group public where u don't have to pretend like you actually care.

But that's okay. I have the biggest boss. Allah. Aku memang rasa teraniaya, dianiaya. Dan kalau benar apa aku rasa, aku yakin Allah itu Maha Adil. Janji Allah itu pasti.

Aku maafkan kau. Tapi untuk tengok muka kau lagi - sorry. Aku meluat.

Kawan-kawan, doakan yang terbaik untuk aku ye. I don't have many friends, but I know doa yang tidak diketahui namun ikhlas itu adalah lebih baik daripada doa yang penuh kepura-puraan.

Aku mendoakan kalian sentiasa dirahmati. Sesungguhnya, Allah tidak pernah menguji hambaNya dengan sia-sia. Biarpun aku menangis bagai nak rak, tapi aku yakin He knows what is best for me.

Salam khamis, semua. Semoga kekuatan iman milik kita selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment