Saturday, December 24, 2011

sikap.

"Try not to become a man of success.  Rather become a man of value."  
Albert Einstein

manusia, biarlah sehebat mana pun pencapaian akademiknya, jika janjinya tidak ditepati dan sikapnya tidak menghormati yang lain - tetap aku tak heran.
 
that was what happened tonight. my department held a dinner at bagan lalang, where everyone had been told to be there at 8pm. fine, mau solat maghrib dulu. tapi sampainya pukul 9.30 baru dapat gather all yang dapat hadir tu, dah apa kes. lain kali kalau nak solat isya sekali silalah beritahu awal-awal, senang aku pun angkat kaki tak pun tak payah join terus.

sikap, that is. entahlah, bagi aku ini sepertinya tidak menghormati usaha orang yang datang tepat pada masanya. yela, jem kan. ada eksiden kan. fineeee. tapi apa kes kalau dari chalet yang tak sampai satu km tu pun kau datang lambat juga. wth.

aku marah, kerana aku lapar tu sudah satu hal la. lapar adalah cranky bagi aku. lepas tu dimarahi lagi. urghhhh tak terkata bertambah bengang aku dibuatnya. kalau dimarahi sebab aku silap salah aku, aku boleh terima tapi ini sebab orang. aduh mendidih otak dibuatnya.

lepas tu wahai ibudanbapa, tolonglah kawal anak-anak mu. perangai suka mencuit meratah makanan di waktu menunggu adalah super tidak sopan dan tidak beradab. nak-nak lauk di meja aku. siap terkorek-korek cari kerak sotong goreng tepung dah apahal weeehhh. berlari sana sini, fine kau budak aku terpaksa terimalah, kan. tolonglah, minta anak anda behave. and please, semua pun mahu makan. anak kau, kaulah entertain. apakes kau biar orang lain jaga. kesian aku tengok kawan aku yang masih belum ada anak terpaksa berhenti-henti makan kerana kena melayan kerenah anak-anak orang yang sekejap nak itu sekejap nak ini. nak basuh tangan la, nak kencing la. adoi mana mak bapak kau wahai budak-budak. dahlah last-last walaupun sudah diatur meja siap ada tag nama, bersepah-sepah juga anda duduk. end up dia dengan husben dia terpisah and he wasnt happy as i can see. yelah, dahla diorang yang beria-ria label meja dan siap atur kedudukan supaya makanan dapat sama rata.

yang paling tak boleh blah, kau budak dah apahal nak goyang2 rambut kau depan makanan. terus aku tunjal sambil gelak-gelak konon bergurau terkena padahal memang hati sudah membara haih. mak bapak dok meja lain tak heran anak membuat onar. weih, pandai beranak tolonglah pandai jaga juga.

dan berkaitan yang tak dapat hadir, baguslah pada yang maklumkan awal ni. tapi memang aku dok perhati seorang staff neh konon cam alim tapi bab janji gila munafik. ye2 kata insyaAllah datang.. siap tanya cemana nak pergi, nak konvoi dengan siapa segala - end up dah siap sampai kampung dah pun bila call tadi. siap ada staf cakap, dia memang plan awal lagi nak balik kampung. kau jebon, kalau tak nak pergi tayah la cakap macam nak padahal dah ada plan lain. kau tahu tak dasar munafik tuuuuuhhhhh. 

makanan banyak membazir sebabnya yang dah cakap nak datang tak jadi datang. tu pun dah siap tapau tetap berlebih-lebih lagi. haih gila tak baguslah macam ni.

disebabkan perut masuk angin, aku makan pun tidaklah beria sangat. aku tak tahulah ini kuasa cinta atau memang masakan kedai tak menepati selera aku, tapi sungguh aku rasa makan di bagan lalang dengan buah hati lebih sedap. dan sangat berselera. mungkin sebab nasi dan lauk masih panas.

bukan macam tadi, dah sejuk kejung dah. haih sedih dengan attitude orang sendiri. lepas ni, janganlah melenting bila orang label janji melayu kat dahi orang kita. dah memang begitu perangainya.

2 comments:

  1. org cmni susah nk majuu. die rase dgn pencapaian akademik die..die dh ckp hebat..tpi sbnrnye mundur. x menghormati majlis. heheh kne pgi dgn i ler tu len kali.

    ReplyDelete
  2. muka i kepam je pun tadi. tak minat ah orang lambat-lambat ni. sebab tu i bersiap kejap je eh tetiba hahaha. pk i pencacai je. harap kalau i jadi bos janganla terbawa-bawa perangai neh nauzubillahhhh~

    mesti-mesti.. tp tunggula kaya sikit hik3.

    ReplyDelete