Thursday, November 28, 2013

puji memuji.

ada orang suka dipuji.
rasa bagai disanjung-sanjung.
rasa macam dihargai, kononnya.

pujian itu merbahaya.
bahaya buat si pendongak.

riak, takbur.
datang daripada pujianlah.

pujian ni, ujian sebenarnya.

makin dipuji, makin rasa diri serba sempurna.
makin rasa bagus sangat diri sendiri.

orang semua tak elok.
kau je yang bagus.

tahu semua.
pandai semua.

kemain mendongak langit.
semacam aku ini terbitnya dari tanah.

geli.
rendah sangat.

bodoh.
kotor.
jijik.

aku patut jadi macam kau.
baru elok.

tak tahu - bodoh ke?
bertanya - bodohnya.

macam bagus.

manusia ni kalau dah asalan memang bongkak, kau buatlah macam mana pun - pasti ada sisa dalam darah.

kalau tak puji, kau kata aku tak membela kau.
bila dipuji, makin menjadi sombongnya.

muak.

satu benda kau mungkin tak tahu, ada sebab aku rasa aku tak perlu memuji kau depan orang.

buat apa impress manusia, apatah lagi itu bakal menyemai sifat angkuh dalam diri?
tapi tak.
kau nak.
kau kata itu tanda aku kenal kau.

sebab kenal aku meluat.
meluat pada kehendak ingin dipuji.

benci.

sebab in the end, dengan aku-aku sekali kau keji.

dasar manusia lupa diri.
kalau disebut, kata aku mengungkit.

tapi sekali sekala, ada baiknya kau belek balik diri tu baik-baik.

Allahuakbar.

kalau bukan kerana fikir dosa pahala.
teringinnya nak hamburkan semua apa di dada ni.

you are really testing my patience.

No comments:

Post a Comment