Wednesday, December 5, 2012

annoyed.

ada beberapa perkara yang lately buat aku annoyed. perhaps it's due to my haywire hormone, nothing more. hopefully it's not permanent la wehhhh bahahaha.

pertama: orang yang treat aku as if i know nothing. contoh, hanya kerana aku belum berkahwin tak bermakna aku tak tahu apa-apa langsung pasal ikatan perkahwinan and how marriage is. yes, i am truly aware yang bercinta takkan sama dengan bila kau dah berkahwin, but that doesn't make you entitle to judge me. perlu ke aku hebahkan what have i gone through? and just because i don't have children doesn't mean i have zero knowledge of raising a child. i have three younger siblings; i spent my childhood cleaning their poop, bathing them, feeding them etc. i could have known more than you, honestly. it's just that i never breastfed them. agaknya kalau pernah baru di'consider' qualified to give opinion agaknya. heh.

kedua: student yang rude. of course la kan hihihi. macam semalam. fuhhh menguji iman selama aku mengajar. aku suruh buat dua kumpulan, bahagi sama rata lelaki dan perempuan bagi ada both genders dalam dua kumpulan; seorang pelajar kemudian membacakan aku ayat Al-Isra’ ayat 32 yang bermaksud;

“Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk (yang membawa kerosakan).”

bagus tak student aku? just semata aku ajar English, tak bermaksud aku tak tahu Islam. niat aku nak diorang belajar body language; aku nak sampaikan how communication works in real world. tak sempat lagi aku nak beritahu next instruction terus dia bertanggapan begitu. Islam itu indah, dan aku faham ayat di atas. entah la malas aku nak ulas panjang. 

i think that's just us. orang kita suka menilai. suka judge orang. but then siapalah aku untuk mengatakan itu salah. because aku pun judge orang. tapi yang membezakan kita adalah rasa hormat. 

hormatlah orang, walaupun citarasa dan pendapat kita berbeza. tolonglah.

No comments:

Post a Comment