Wednesday, February 20, 2013

bila pendidik hilang motivasi.

amboi semalam entri pasal psikologi, sekarang cerita pasal motivasi. mungkinkah ini petanda i should just quit being an educator who teaches english? hihihi.

entahla. beberapa ketika kebelakangan ini aku rasa macam nak give up pun ada hahahaha. sedih sebenarnye dengan situasi pendidikan di negara sendiri. bukan aku nak memuji negara orang - i can't say much pun sebab tak pernah experience sendiri belajar luar negara. tapi sistem pendidikan kita mendidik generasi tidak pandai berfikir. 

jenis apa kau bagi itulah dia - that's it; diorang tak kreatif, tak pandai cari jalan lain, tak reti nak berfikir extra mile. aku tak tahulah tak reti ke, memang tak nak. everything nak straight to the point. nak jalan mudah. aku ajar begitu, begitulah sebijik dia ikot tanpa melihat kepada kesesuaian. amboi apa aku berleter ni hahaha.

stress akan meningkat bila sampai masa kena menanda paper exam. semak otak. ditambah dengan sikap pelajar suka cari pasal dalam kelas lagilah tak membantu mood yang merudum ni hahaha. asyik teringat je betapa kereknya diorang.

bila dilayan dengan biadap oleh pelajar, sedangkan kita ini orang yang dipertanggungjawabkan untuk memberikan ilmu pada mereka; aku terfikir - beginikah sikap kita pada tuhan.

Allah gives us everything yet we are very arrogant. sedangkan Dia pemberi segala, sepatutnya aku menyembah taat, mendambakan diri dan tidak berlaku sombong. bila muhasabah diri begini, dok fikir kenapa pelajar sekarang kurang adabnya, aku terfikir juga kekurangan diri ni.

Allahuakbar.

macam mana nak jadi ibu kalau hubungan aku sama tuhan pun buruk. huhuhu. bagaimana anak aku nak hormatkan orang kalau aku sendiri tak belajar menghormati tuhan.

huuu insafff.

No comments:

Post a Comment