Wednesday, June 29, 2011

ajaran orang tua-tua.

mama selalu cakap, kalau pergi rumah orang kena pandai bawa diri. walaupun itu rumah kawan baik. jadi bila aku bertandang ke rumah kawan baik, dia memang layan aku baguslah. mesti ada makan-makan dan air sirap kurang manis kegemaran. dan since tuan rumah dah layan kita dengan baik, mestilah lepas makan kita tolong kemas dan basuh pinggan cawan yang kita dah guna itu, kan? walaupun dia insisted kata tak perlu, tapi aku akan basuh juga.

sebab mak aku kata, orang akan kata tak payah sebab nak jaga adab melayan tetamu. jadi kita kenalah insist juga kata tak apa, sikit aje senang je nak basuh. dan kadang-kadang tuan rumah segan sebab dalam sinki dia pun banyak pinggan so dia berkeras banyak kali sampai pegang tangan kita dan suruh kita berhenti. ha time tu mama kata baru betol-betol tak payah basuh.

tapi kalau bila nampak kita basuh dan tuan rumah basa basi cakap jangan pastu bila kita insist dia kata okay atau diam, faham-fahamlah untuk teruskan basuhan itu ye.

bukan main tinggal je. dahlah tak basuh pinggan mangkuk cawan kau guna, bekas polistren makanan kau pun kau tak buang dalan tong sampah. tulang ikan dan sampah sarap lauk pun kau tak ada adab nak tolong buangkan padahal sendiri makan tuh.

aku pergi rumah kawan baik yang dah berkawan dari kecil pun aku tak buat macam tu. neh pula kau yang baru berkawan setahun dengan aku aduhai mungkin kau selesa kot dengan rumah aku ni.

haih awak tu nak kahwin dah kot. bila jadi macam neh, satu jela yang aku terfikir. mungkin mak bapa tak ajar kot. hurmmm.

2 comments:

  1. kz ler tu..pmalas org tue tuh..

    ReplyDelete
  2. ngu3 i pun bertandang umah dia sekali je selama i kenal dia luf. dia rajin datang umah i. mesti umah i best hahaha.

    ReplyDelete