Wednesday, July 11, 2012

orang kita.

aku bukan nak buka cerita tak baik pasal orang. what i'm gonna write could be wrong. but then since benda ni dah terjadi dua kali pada aku - aku rasa macam kebetulan pun ye, macam saja ambil kesempatan pun ye hihihihi. entahlah, maybe i'm being over sensitive.

let me begin the story.

last week, a colleague asked few things about my business. yes, i am a co-partner of a company, selling cookies and desserts. being bubbly me, of course la i would share tips on marketing and how it all started. i asked her why, and she told me it was her sister yang buat bisnes, dia saja nak tahu sebab akak dia tanya. fine.

what's funny is that, today i've seen cookies to be tasted. i didn't ask much, because selalunya memang siapa nak promosikan barang or food akan letak di situ. entah macam mana, nak jadi cerita, one of my customers tahun lepas masuk dan seperti biasa dengan ramahnya aku promote la. dia pulak boleh lupa biskut aku yang mana, and kept on asking yang di meja tu aku punya ke - siap melawak kutuk-kutuk lagi bahahahaa. aku marah la dia cakap tak baik.

another colleague who is also my regular customer came in, and tasted a piece. she asked siapa punya and owner meja pun beritahu. i felt a bit uncomfortable knowing that kau baru tanya aku last week, this week product kau ada atas meja - siapa nak order boleh beritahu dia. 

aku macam terpikir, what the what dia neh. aku rasa sungguh tak sedap hatilah. kau nak menjual, buat la market survey dulu. kan aku ajar dah last week. ok fine, aku ajar kau salah satu selling point is harga yang lebih murah. memang lagi murah daripada aku punya.

tapi, aku punya 50 pieces. sedap lagi pulak tu. haih orang kita. kang cakap tak sedap sentap. kau tamau beli aku punya, fine la. tapi perlu ke mencaras orang ikh3. aku taklah rasa tergugat ke apa, tapi sikap macam tu aku rasa tak perlu kot.

cariklah idea untuk berniaga benda lain, kalau betul kau nak berniaga. berniagalah secara sihat. jangan jadi perniagaan orang melayu.

thank god aku ada darah cina. kalau tak mesti aku dah santau kau bahahahhahahaha.

No comments:

Post a Comment