Thursday, November 1, 2012

indahnya hari ini.

i have issues with myself, and one of them is waking up in the morning. aku memang definitely bukan morning person huhuu. but there was a time yang asal pukul 8 je aku dah tak boleh tido. ooohhh i miss those days hahahah.

as discussed last night, today aku decided untuk EL. since sekarang budak tengah cuti and files semua dah submit, memang afdal sangatlah aku berehat-rehat. tapi tak rehat mana punnnnnnn. sebab ada kerja sekolah huhuhu.

semester ni, atas sebab yang tak dapat dielakkan, aku ambik satu subjek je. ramai yang tanya why aku kena banyak subjek although my study mode adalah thesis. aku pun hairan sebab starting this sem, budak baru amik 6jam sahaja. aku 18! untuk yang bekerja macam aku sumpah penat dan banyak kerja gila. yelah, dengan research aku lagi, assignment pulak semua mini research. bila buat research memang kena baca banyak gila sebab nak build up knowledge bla bla bla. eh again aku cerita kesibukan aku lagi hope tak membosankan bahahahhaha.

apa pun, aku memang enjoy the journey. walaupun masa nak sambung dulu semua discourage aku kata buat research susah susah susah susah dan macam-macam benda negatif lagi, seriously aku rasa seronok because you discover new things each and every time kau baca a journal. tu satu journal, kalau banyak?

ramai tanya pendapat aku, especially students la. mana lagi bagus - terus sambung belajar or kerja dulu? kalau kau daripada diploma, elok sambung terus. tapi kalau dah ada degree nak buat master, elok kerja dulu. sebab minda kau lebih bersedia, dan lebih matang nak handle all the assignments and what not. 

aku sambung master sebab nak duit lebih hahaha jujur ni bitau. but so far, aku enjoy the process walaupun motivation aku adalah duit. aku sponsor diri sendiri belajar ni - sengkak weh buku dah la mahal. tapi aku rasa berbaloi. walaupun aku terkejar-kejar sana sini, hidup kesempitan duit, tak dapat cuti belajar whatever - mungkin rezeki aku, aku dapat supervisor best gila. and it makes my journey more pleasing.

kesimpulan dia, apa pun niat kita nak belajar - we should enjoy the moment and learn as much as we can. every second is learning. and pilihlah supervisor yang tepat or else you'll live in hell. tak ada benda yang mudah. nak duit pun tak mudah. 

so, when you say buat research is susah, i would simply say 'bring it on!'.

No comments:

Post a Comment