Saturday, June 30, 2012

accommodation skills.

i'm not gonna talk on accommodation as in the lodging punya makna. aku nak menulis pasal how a person yang buat business based on servicing MUST learn how to accommodate the clients. sebab aku dah banyak kali merasakan diri ini sebagai client menjadi mangsa keadaan.

jangan melatah, aku bukan nak menyalahkan mana-mana pihak. sebab aku pun well aware that sometimes customers pun can be very bitchy. kadang rude. macam-macam kes lah kan. but that doesn't mean you yang memang kerja sepatutnya bagi service kat orang ni menyamaratakan semua pelanggan.

as much as you do not want to be generalized sebagai entrepreneur yang tidak beretika, kami pun sama. clients rasa sangat tidak adil bila clients dah behave, sangat berbudi bahasa tapi dilayan macam tahi. we pay you, okay. ha mula dah angin marah-marah lalu mengungkit bahawa periuk nasi kau ditentukan oleh kami; well, part of it.

of course lah rezeki tu Allah yang tentukan but then haruslah datang dengan usaha juga. kau buat service macam tahi, takkan kau expect tuhan nak bermurah hati dan jadikan jutawan? tak kannnnnnn.

so tolonglah punya etika kerja yang bagus. meh nak mulakan kronologi kisah aku ni. beria panjang mencoret berceloteh tapi kalau orang tak tahu pucuk pangkal boleh mati pucuk jugak ye dak eh ehhhh ke situ pulak bahahahaaa.

kisahnya gini. aku pergi renew road tax and insurans on thursday. kalau menurut kata agent, friday dah boleh dapat. fine, happylah aku sebab insurans and road tax due nya today. tetapi, up till now aku masih belum dapat dokumennya, sedangkan payment dah buat. janji nak call bila dokumen dah ada, hampehhhh. semalam aku pun gigih menjenguk pejabat agent, dalam pukul empat cenggitu. katanya nan ado tak  sampai lagi. opis tutup pukul 6. so okaylah, and plus hatiku sedikit sejuk bila dia kata sabtu opis bukak. dia kata akan call bila dah ada.

mak pun malas nak argue. yelaaa orang tu dah buat kerja kan, lagipun bukan jenis aku la nak meroyan-meroyan. i decided to wait until today. by noon, nothing. so aku pun mulalah menjadi cacin kepanasan. i then call the agent, just to get the answer document tak ada lagi. semalam mat despatch tu eksiden, tak dapat nak deliver.

fine. orang ditimpa bala. innalillahhhh. tapi kau keja deal dengan legal document kot. takkan takde orang lain yang boleh hantar? kalau aku, kompem aku turun padang walaupun aku boss. sebab kau business deal dengan dokumen penting, takkan kau expect clients nak faham semata alasan tu?

wtf, man.

dan yang paling menyirap bila aku tanya pukul berapa agak-agak today boleh ambil. aku ada hal after zohor. dia boleh jawab acuh tak acuh entahhhhhh. adoi pantang tok nenek aku kalau kau bagi jawapan entah ni. hello, kau patut make sure la what time. aku client okay, dan keja aku bukan nak hadap menanti menadah tangan menunggu semata. at least bagi la assurance sikit. dan esok pejabat tutup. roadtax aku last today kot.

wtf wtf wtf.

aku rasa aku dah deal dengan cukup behave kot. i didn't curse, i didn't yell. but seriously, aku rasa that agent should apologize for the late, and paling penting call me on friday to let me know that the document is still pending to be delivered. at least, keep me update. i just want an apology. kau kerja bagi service, so haruslah kau make sure clients berpuas hati bukan buat muka toya, suara dan jawapan acuh tak acuh as if aku yang tak penyabar nak tunggu.

memang itu bukan salah kau. despatch accident. but you should take the responsibility to apologize and keep the clients updated. because of you, agent - tak pasai aku kena berulang ampang bangi tahu?

if i know this would happen, dah tentu aku sign dengan agent yang salu aku buat tu. memang kena bayar extra but she delivered it on my door step, by hand. dah jadi macam ni, sama je kos aku berulang.

wtf wtf wtffffff.

konon nak jimat jadi camneh pulak. haihhhh. bukan rezeki gamaknya. next mission: nak dapatkan geran ori from the bank. kalau bukan sebab road tax ni dah confirm i don't have to endure this heart attack.

No comments:

Post a Comment