Wednesday, March 7, 2012

today, i admit that government is not all bad.

i'm living in malaysia, sebuah negara islam - yang majoritinya orang melayu beragama islam. i'm proud to be what i am and where i am. aku bukanlah seorang yang alim, maksum jauhlah lagi kan. tapi sedikit sebanyak terasa amarahnya bila orang label negara aku macam-macam. ditambah dengan rancaknya kewujudan golongan tidak sedar diri, tidak tahu diuntung makin bermaharajalela.

kau datang rumah orang, kau itu tetamu. tetapi tuan rumah sangat baik hati, dilayannya seperti kau ahli rumah. diberi kebaikan, diberi kasih sayang. dijadikan keluarga walaupun budaya, agama, dan cara hidup berbeza. kau hidup senang lenang, yang agaknya jika dibiar kau hidup di rumah sendiri kau mati kelaparan. cukup satu tempoh masa, kau mahukan lebih. dasar manusia tidak tahu berterima kasih.

kau mahu lebih daripada tuan rumah. kau mahu jadi tuan. kau mahu singkirkan tuan rumah. kalau itu berlaku dalam rumah kau, kau marah tak? aku mahu mencarut dek sikap kau, tahu? memikirkan aku ini islam, dan aku ini bangsa penyayang - aku sabarkan.

tapi boleh tak kau semai sedikit rasa hormat? sudah diberi kebebasan memilih agama - tanpa paksa kami biarkan kau mengamalkan ajaran dan kepercayaan kau, kau minta kebebasan berpasangan. haih, janganlah bagi betis nak paha, kawan~

marahnya aku terbit kerana kau meminta-minta berlebih-lebih. it's good to know that you fail. aku tak kisah kau nak buat apa, kalau lubang bontot lebih nikmat bagi kau - itu hak kau. tapi tak payahlah nak kecoh-kecoh, nak gegar satu dunia yang lubang bontot itu nikmat. apa pointnya kau nak minta kebebasan begitu? walhal sudah pun kau buat? walhal selama ini kau buat apa yang kau suka, tanpa kami berkata apa-apa?

pada aku ini bukan isu negara bebas atau tidak. bukannya kita jalan-jalan kemudian ditangkap suruh berkurung. kita aman, kawan. jangan cari pasal, jangan cari gaduh. benci kau, tahu? sebab orang-orang macam kaulah aku jadi semakin racist. aku bukan melayu tulen pun kalau nak diikutkan. nenek aku bangsa lain.

tapi aku sayang negara aku. kerana baiknya tuan rumah, aku masih wujud hari ini. dammmmmm. aku sungguh patriotik rupanya. hihihihi. kerajaan, aja aja fighting! jangan bagi muka sangat pada mereka, tau. mak bapak kita pun akan bertegas bila kita nak buat benda tak betul. do what is right for the country. 

auuuuuummmmmm.

2 comments: